Kennis items

Vrouwen onmisbaar in technische sector

In gesprek met Audrey Roos over soft skills tijdens Internationale Vrouwendag

Internationale Vrouwendag Audrey Roos en Christie Roodenburg
Christie Roodenburg
HR Manager
8 maart 2024

Vandaag, 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Een dag die volledig in het teken staat van de kracht van de vrouw. Bij Nsecure staan we voor de kracht van diversiteit, inclusiviteit en gelijkheid. Ondanks alle inspanningen van overheid, werkgevers- en brancheorganisaties, blijft de participatie van vrouwen in technische beroepen nog steeds achter. Dat geldt ook voor de IT- en security branche. We spreken met Audrey Roos, Team Coördinator Customer Support Nsecure. Het verhaal van Audrey onderstreept de cruciale rol die vrouwen spelen in de technische en servicegerichte sectoren en laat zien hoe hun leiderschap en toewijding onmisbaar zijn voor succes en continuïteit in complexe bedrijfsprocessen.

Nieuwe bestemming: de wereld van IT & Security

Audrey Roos kwam drie jaar geleden bij Nsecure binnen als een ‘zij-instromer’. Ze was opgeleid als docent Engels en werkte daarna als internationale reisleider. Niet verwonderlijk dat Audrey vol werd geraakt door de coronapandemie en dit invloed had op haar werk en vastigheid. Terug naar het onderwijs wilde ze niet per se. Audrey vertelt: “Na de pandemie was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging met zekerheid. Geïnspireerd door mijn vader, die een technisch beroep had, besloot ik mij te verdiepen in de techische sector. Zo solliciteerde ik uiteindelijk op een functie bij het Customer Support team van Nsecure.”

Audrey startte in het eerstelijns Supportteam en groeide door naar haar huidige functie als Team Coördinator. Daarin is ze eindverantwoordelijk voor de Support Desk en werkt ze nauw samen met de Field Service Engineers, die veelal op afstand support kunnen verlenen: “Mijn focus ligt op het coachen en verbeteren van de teamprestaties, zowel op collectief als op individueel niveau. Binnen mijn takenpakket valt ook het verbeteren en handhaven van de KPI’s in overeenstemming met de Service Level Agreements (SLA’s) van onze klanten en de Operational Level Agreements (OLA’s) met onze leveranciers. Ik werk aan het verbeteren van onze processen om de kwaliteit en continuïteit van onze service te verbeteren, waardoor ik een sleutelfiguur ben binnen het Support Team en ons Service Level Management. Dit omvat ook het initiëren van verbeterprojecten richting onze leveranciers. Bij escalaties en calamiteiten spring ik bij binnen ons team en bied ik extra waarde.”

Storingen verhelpen voordat ze problemen geven

Als het dus gaat om storingen en meldingen van security systemen kunnen opdrachtgevers 24/7 terecht bij de Customer Support van Nsecure: het kloppend hart van verschillende complexe toegang- en security meldingen. Audrey: “Ons doel? Het minimaliseren van veiligheidsrisico’s door efficiënt en snel te handelen bij het oplossen van klantvragen en -problemen. Bij Nsecure zijn we altijd bezig met onze klanten en hun wensen, ons werk omvat veel meer dan enkel een melding oplossen. Door de security systemen van onze klanten op afstand te monitoren, kunnen we technische issues niet alleen real time detecteren, maar zelfs (op afstand) oplossen nog voordat er problemen ontstaan. Wij gaan hier met het team direct mee aan de slag, Nsecure zorgt dat het geregeld wordt.”

Technische kennis is een pre, inlevingsvermogen een must

Audrey ziet dat er vaak nog – onbewust – teveel vanuit ‘traditionele’ technische eisen wordt gekeken naar het invullen van functies bij IT of security bedrijven. Audrey legt uit: “Als eerstelijns supportmedewerker bij Nsecure hoef je niet per se een technische opleiding te hebben. Wel wordt van je verwacht dat je on the job jezelf ontwikkelt. Zodoende wordt bij Nsecure veel aandacht besteed aan ontwikkeling op technisch vlak, bijvoorbeeld met producttrainingen en periodieke locatiebezoeken bij klanten. Juist soft skills zoals inlevingsvermogen, oplossingsgerichtheid en creativiteit zijn essentieel om onze klanten en hun bedrijfsprocessen écht te begrijpen. Bij complexe situaties of calamiteiten kan ik terugvallen op alle disciplines binnen het team. Samen maken we het verschil. ”

Christie Roodenburg, HR Manager bij Nsecure licht toe: “Vrouwen brengen vaak soft skills met zich mee die in elk team nodig zijn. Denk aan inlevingsvermogen, multitasking en het houden van overzicht. Om die reden worden vrouwen hier intern vaak gevraagd of ze een bepaalde positie willen bekleden. Soft skills zijn als vertaling tussen mens en techniek. Juist met de vraagstukken die spelen bij onze opdrachtgevers is het een belangrijke eis om die complexiteit te vertalen naar eenvoudige en toekomstbestendige oplossingen.”

Oog voor vrijheid en diversiteit

Audrey werd goed ontvangen in wat ze in eerste instantie als een mannenwereld zag. “Ik vroeg me wel af hoe dat zou gaan. Maar ik kwam in een warm bad terecht, met name in mijn directe werkkring: de support en de technische ondersteuning”. Wat Audrey vooral aanspreekt bij Nsecure is de cultuur. “Er wordt veel vrijheid gegeven als het gaat om ontwikkeling en om jezelf uit te dagen. Ondernemerschap wordt hier flink gestimuleerd.”

Audrey ziet gelukkig dat er steeds meer vrouwen voor een technisch beroep kiezen of voor werken in een technisch bedrijf. “Het is echt leerzaam en ontzettend divers. Ik weet in elk geval zeker dat Nsecure voor vrouwen de deur wagenwijd openzet.”

Customer Support team van Nsecure: duurzame dienstverlening op afstand

Het Customer Support team van Nsecure is 24/7 beschikbaar en bestaat uit een hecht team van technische specialisten die storingen op afstand kunnen oplossen. Zij zijn het verlengstuk van de toegewijde klantenteams van Nsecure: Finance & Healthcare, Industry, Government & Non-profit en Vitals & Global Services. Hierdoor is en blijft alle (branche) kennis gebundeld. Nsecure is altijd bereikbaar, en klanten treffen altijd iemand van een team dat echt de bedrijfsprocessen en omgeving van de klant begrijpt. Storingen en andere technische kwesties worden meestal real-time opgevangen door de Servicedesk en zoveel mogelijk op afstand opgelost. Dat bespaart niet alleen kostbare tijd, maar levert ook de nodige besparingen op in CO2-uitstoot. Het aantal gevallen dat een kwestie op afstand kon worden opgelost is gestegen van 21% in 2020 naar 42% in dit jaar tot nu toe.

Christie Roodenburg HR Manager
Meer informatie

Vragen

Meer weten over werken bij Nsecure? Neem dan contact met ons op of kijk op onze Werken Bij site.