Van chaos naar inzicht: hoe het beheer van honderden veldlocaties wél gemakkelijker wordt
Slimme toegangscontrole van veld assets zorgt voor inzicht, overzicht en ‘rust in de tent’
Bepaalde processen zijn zo belangrijk voor onze samenleving, dat uitval of verstoring tot ernstige gevolgen kan leiden. Deze processen (zoals elektriciteit, drinkwater, internet en betalingsverkeer) vormen onze vitale infrastructuur. De beveiliging van veldlocaties zoals gemalen, transformatorhuisjes of windmolens is dus van cruciaal belang om de continuïteit te garanderen. Om nog maar niet te spreken over de onderhoudswerkzaamheden die hierbij komen kijken én de hoeveelheid personen die toegang moeten hebben tot deze veldlocaties om die onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Jorden van Driel (Klantteammanager Vitals & Global Services bij Nsecure) ziet dat het slimme toegangscontrole en security van veldlocaties zorgt voor inzicht, overzicht en ‘rust in de tent’ als het gaat om beheer en onderhoud.
Veld assets optimaal beveiligd houden met toegangscontrole
Organisaties in de vitale sector, zoals energiebedrijven, drinkwaterbedrijven en waterschappen, worden geconfronteerd met unieke uitdagingen als het gaat om het beveiligen van hun veldlocaties. Het gaat om honderden, soms wel duizenden assets. Van transformatorhuisjes en waterputten tot aan solarparken en windmolenparken. Dergelijke assets staan in een open veld, in de duinen of nabij het water. Deze locaties moeten beveiligd zijn, maar tegelijkertijd ook gemakkelijk toegankelijk blijven voor onderhoudswerkzaamheden door onderhoudsmonteurs.
“Voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden moeten monteurs vaak eerst naar het hoofdkantoor of naar een depot om sleutels op te halen, om vervolgens de veldlocaties af te gaan. Daar gaat veel tijd mee verloren en dus zijn er meerdere lopers in omloop. Vanuit security oogpunt zitten hier risico’s. En dan ontstaat ook een volgend vraagstuk. Op veel van deze locaties is geen stroom- of netwerkvoorziening aanwezig. Dat maakt het lastig om de locatie te beveiligen met bijvoorbeeld toegangscontrole of kaartlezers”, aldus Jorden.
Van chaos naar inzicht dankzij geavanceerde toegangscontrole
De oplossing? Met geavanceerde toegangscontrole is het wél mogelijk om deze veldlocaties op een efficiënte en duurzame manier te beveiligen. Jorden: “Bij Nsecure maken we gebruik van een geïntegreerde oplossing. Het overkoepelende platform voor toegangscontrole combineren we met de duurzame sluitsystemen zónder batterijen. De oplossing werkt namelijk door het gebruik van mobiele telefoons. Door de telefoon tegen het slot aan te houden, ontstaat er genoeg spanning om het slot te vergrendelen. De telefoon is dus tegelijkertijd de sleutel, de batterij en het controlemiddel.”
De draadloze sluitsystemen worden centraal vanuit de cloud beheerd, waardoor gebruikers op afstand autorisaties kunnen toekennen of juist intrekken. Per dag, per asset, net wat er nodig is. De sluitsystemen zijn onderhoudsvrij en hebben geen batterijen of bekabeling nodig. Hierdoor is dit ideaal voor open locaties en in alle weersomstandigheden.
Lange tijd moest een monteur die erop uit wordt gestuurd voor onderhoudswerkzaamheden, éérst naar het hoofdkantoor om daar de juiste rechten toegewezen te krijgen. Vervolgens kreeg hij een sleutel of toegangspas waarmee hij de vergrendeling van de betreffende asset – zoals een pomp, gemaal of schakelkast – kon openen. Die fysieke stap wordt nu overgeslagen. De monteur ontvangt de toegangsrechten direct op zijn telefoon. Eenmaal aangekomen op locatie stuurt de telefoon een minimale elektrische puls naar het batterijloze slot, dat daardoor opengaat. Via het overkoepelende toegangscontrole platform heeft men vervolgens 24/7 realtime zicht op wie, wanneer op welke locatie aanwezig is.
Moeiteloos combineren dankzij Identity management platform YIM
Toegang verlenen, delen en intrekken kan veilig en eenvoudig vanaf de telefoon. De ontvangende telefoon kan zelfs vanaf een afstand van duizenden kilometers van toegangsrechten worden voorzien. Voor het overkoepelende toegangsbeheer (wie heeft toegang tot welke assets?) maakt Nsecure gebruik van het in-house ontwikkelde identity management platform YIM.
Jorden licht toe: “Met YIM kan men de juiste toegangsrechten toekennen aan medewerkers of aan onderaannemers die in het bezit zijn van de juiste voorwaarden om op locatie aan de slag te mogen gaan. Workflows zijn voor gedefinieerd en gestandaardiseerd volgens de voor de opdrachtgever belangrijke keyfactoren en procedures.”
YIM hangt ‘boven’ het toegangscontrolesysteem. Met YIM zijn verschillende deelsystemen (security, HR of ERP) moeiteloos te combineren. Denk aan verschillende toegangscontrole toepassingen zonder fabrikant afhankelijk te zijn. Dit landschap is vervolgens uit te breiden met tal van andere toepassingen, zoals biometrie, mobile access of kentekenregistratie.
In de praktijk: Nadat een monteur is aangemeld en geaccrediteerd – want beschikt deze partij en betreffende persoon wel over de juiste documenten om op je locatie aan de slag te gaan? – kun je de toegangsrechten op afstand toekennen en intrekken. Diezelfde rechten worden tegelijkertijd ook geregistreerd in het toegangscontrole platform, zodat de medewerker op locatie via zijn telefoon automatisch toegang krijgt. Zo garanderen we dat alleen personen die bevoegd zijn, toegang hebben tot veldlocaties en werkzaamheden kunnen uitvoeren.
Wat betekent dit voor beheerders?
Vanuit een beheerdersrol zorgt deze aanpak voor inzicht, overzicht en dus ‘rust in de tent’ als het gaat om beheer en onderhoud. Bevoegde afdelingen of personen krijgen namelijk een verzoek tot autorisatie zodra het dossier volledig is ingevuld. Dit proces is niet alleen efficiënt, maar ook zelfregulerend. Medewerkers en onderaannemers kunnen zelf hun autorisaties digitaal aanvragen en hun eigen digitale dossiers beheren, bijvoorbeeld wanneer certificaten zijn verlopen. Zo is de persoon zelf verantwoordelijk voor het volledig houden van het digitale dossier. Hierdoor verschuift de ‘workload’ naar de personen die toegang willen krijgen in plaats van andersom.
Kortom: standaardisatie, reductie van beheerslasten en optimalisatie van security workflows
- Efficiëntie: Monteurs en medewerkers hebben direct toegang tot veldlocaties, waardoor kostbare tijd wordt bespaard en de operationele efficiëntie wordt verhoogd. Daarnaast is er de mogelijkheid om te integreren met een planningstool om zo autorisaties op dienstroosters te baseren.
- Veiligheid: Door digitale toegangsrechten te verstrekken en te monitoren, wordt de kans op ongeautoriseerde toegang kleiner, waardoor de veiligheid van de assets is gewaarborgd.
- Inzicht: Het YIM-platform biedt inzicht wie waar toegang tot heeft, wie dit heeft geaccordeerd en wanneer er gebruik van gemaakt is. Autorisaties kunnen ieder moment worden toegekend of ingetrokken.
- Duurzaamheid: toepassen van batterijloze, onderhoudsarme toegangscontrole oplossingen en daarmee dus het reduceren van onderhoudsbewegingen. Ook het gebruik van sleutels of lopers behoort tot de verleden tijd. Dus minder bewegingen om sleutels op te halen en dus minder CO2-uitstoot.
toegangscontrole en security
Toegangscontrole oplossingen volledig geïntegreerd in uw bedrijfsprocessen
Continu een compleet overzicht voor aantoonbaar gecontroleerd toegangsmanagement.
Met onze IT-first approach zijn onze diensten op het gebied van toegang, security en identity veiliger dan ooit.
Vragen?
Meer weten over het slim beveiligen van veldlocaties of hoe toegangscontrole en security kan bijdragen aan asset management? Neem dan contact met ons op.